سرور مجازی

بررسی انواع هاردها تفاوت‌ها، مزایا و معایب

همه ما به خوبی می‌دانیم که هارد دیسک‌ها چه نقش حیاتی در سرعت و عملکرد سیستم‌ها دارند. انواع هاردها با ویژگی‌های مختلفی تولید شده‌اند که هر یک قابلیت‌های منحصر‌به‌فرد خود را دارند.

عملکرد هاردها شباهت زیادی به هم دارد؛ از آنها به‌منظور ذخیره داده‌ها و و بوت کردن سیستم استفاده می‌شود. در رابطه با انواع مختلف هاردها چه می‌دانید؟ معروف‌ترین هاردها چه نقاط قوت و ضعفی دارند؟ اگر به دنبال اطلاعاتی کاربردی در خصوص هارد دیسک‌ها هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

با هم انواع هاردها را بشناسیم

هر سیستمی از جمله لپ تاپ، کامیپیوتر و حتی کامپیوترهای سرور به‌منظور ذخیره داده‌ها و نگهداری از آن‌ها به هارد نیاز دارند. به‌طور کلی هاردها دسته‌بندی‌های متنوعی دارند، اما از نظر تکنولوژی ساخت به 2 دسته طبقه‌بندی می‌شوند:

  • هارد الکترونیکی یا SSD
  • هارد الکترومغناطیسی یا HDD

جالب است بدانید که هر یک از این هاردها نیز زیرمجموعه‌های متنوع با قابلیت‌های خاص دارند. با ما همراه باشید تا به بررسی مهم‌ترین هاردهای هر دسته بپردازیم.

هارد الکترومغناطیسی

انواع هاردهااز جمله هاردهایی که ساختار مغناطیسی دارند می‌توان به SATA، IDE و SCSI اشاره کرد. در این میان SATA از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در ادامه به بررسی بیشتر آن می‌پردازیم.

آشنایی با هاردهای SATA

هاردهای SATA با کلیه سیستم عامل‌ها و مادربردها هماهنگ است و هیچ شکی در مورد ظرفیت ذخیره‌سازی بالای آن وجود ندارد. نکته جالب اینجاست که این نوع هارد در انواع لپ تاپ‌ها، کامپیوترها و حتی سرورها کاربرد دارد.

SATA مخفف عبارت  Serial Advanced Technology Attachment است که نخستین بار در سال 2003 پا به عرصه گذاشت. با تولید این نوع هارد دیسک دیگر هاردهای قدیمی از میدان رقابت خارج شدند.

هنگام اسمبل کردن این نوع هارد به‌دلیل وجود سوکت بست‌دار با مشکل خاصی مواجه نخواهید شد. میانگین سرعت انتقال داده‌ها در هارد SATA به 150mb بر ثانیه می‌رسد. در رابطه با نقاط قوت این هاردها باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت مقرون‌به‌صرفه
  • سرعت بیشتر در انتقال اطلاعات
  • عدم نیاز به طول کابل بلند

البته این هارد نیز در طول سال‌ها دستخوش تغییرات زیادی شده است و سرعت انتقال داده‌ها در نسل‌های جدید آن به 6 گیگابیت می‌رسد.

هارد SAS

هارد SAS در مقایسه با هارد ساتا ظرفیت کمتری در ذخیره‌سازی داده‌ها دارد و نوع دیگری از انواع هاردهای الکترومغناطیسی به شمار می‌آید. با این حال نباید سرعت و قابلیت اطمینان این هارد را دست کم گرفت.

خوب است بدانید که سرعت چرخش این هارد بین 7200 تا 15000 RPM می‌رسد. از طرفی سرعت انتقال داده‌ها در ورژن 2 این هارد، 6 گیگابیت بر ثانیه است. ناگفته نماند که هارد SAS به‌دلیل برخورداری از توان مصرفی بالا، به منبع قوی‌تری نیز نیاز دارد.

به همین خاطر است که از این نوع هارد در سرورها نیز استفاده می‌شود. هارد SAS در مقایسه با ساتا قیمت نسبتاً بیشتری دارد و البته سرعت بیشتری به سیستم می‌بخشد.

هاردهای الکترونیکی و انواع آن

حال که با برخی از مهم‌ترین هاردهای الکترومغناطیسی آشنا شدیم، نوبت به بررسی انواع هاردهای الکترونیکی و بررسی قابلیت‌های منحصر‌به‌فرد هر یک از آنها می‌رسد.

هارد SSD و قابلیت‌های متنوع آن

انواع هاردهاSSD مخفف عبارت Solid State Drive است که از آن به‌عنوان حافظه حالت جامد نیز یاد می‌شود. اما چرا این نوع هارد دیسک، هارد دیسک خشک نام دارد؟

دلیل این موضوع عدم استفاده از دیسک متحرک در این نوع هاردهاست. در نتیجه هنگام فعالیت این هاردها صدایی تولید نمی‌شود و حتی ذخیره‌سازی داده‌ها بدون برق نیز امکان‌پذیر است.

دسترسی به انواع داده‌ها به‌صورت مستقیم را باید مهم‌ترین ویژگی این نوع هارد دانست. عدم نیاز به‌واسطه ها امکان دسترسی سریع‌تر به انواع داده‌ها را فراهم کرده است به این ترتیب سرعت سیستم به‌طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. اما در مورد مزایا و معایب این نوع هارد چه می‌دانید؟

نقاط قوت و ضعف هارد SSD

انواع هاردهای SSD برخلاف سایر هاردهای HDD اندازه کوچک‌تری داشته و توان مصرفی آنها کمتر است. با این حال این هارد یک نقطه ضعف بزرگ دارد و آن عدم امکان بازیابی داده هاست.

ظرفیت ذخیره‌سازی داده‌ها روی این نوع هارد محدود است و حتی قیمت بالاتری نسبت به هاردهای HDD دارند. البته طول عمر کوتاه آنها نیز از دیگر معایب هاردهای SSD به حساب می‌آید.

البته سرعت فوق العاده بالای این هاردها سبب شده است که بتوان از نقاط ضعف آن چشم پوشی کرد.

هارد NVMe و مشخصات آن

NVMe مخفف عبارت Non-Volatile Memory Express است. NVMe در واقع یک پروتکل ارتباطی به هارد SSD به حساب می‌آید که سبب افزایش سرعت انتقال داده‌ها، افزایش اعمال خروجی و ورودی دو در نهایت کاهش مصرف انرژی می‌شود.

انتقال و دریافت اطلاعات در این فناوری در مقایسه با ساتا بیشتر است و دلیل اصلی این موضوع را باید ارتباط مستقیم آن با درایو یا مادربرد بدانیم. این پروتکل از مسیر PCIe استفاده کرده و فایل‌هایی با حجم بالا را براحتی انتقال می‌دهد.

اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین هاردهای ساتا، ssd و NVMe داشته باشیم، باید بگوییم که در سرعت NVMe سرآمد همه آنهاست. در رده‌های بعدی هم به‌ترتیب SSD و ساتا قرار می‌گیرند. به این ترتیب انجام فعالیت‌های به‌اصطلاح سنگین به کمک هارد NVMe براحتی امکان‌پذیر خواهد بود.

انواع هاردها و قابلیت‌های استثنائی هر یک

بدیهی است که هارد دیسک‌ها نقش پررنگی در سرعت سیستم و ذخیره‌سازی اطلاعات دارند. انواع مختلف هارد از گذشته تاکنون دستخوش تغییرات زیادی شده‌اند و قابلیت‌های آنها نسل به نسل بهبود پیدا کرده است.

هاردهای الکترومغناطیسی و الکترونیکی را مورد بررسی قرار دادیم و نقاط قوت و ضعف هر یک را مطرح کردیم. با این حال انتخاب از میان این هاردها به نوع فعالیت و نیازهای شما بستگی دارد. 

به کمک اطلاعات فوق، انتخاب از میان گزینه‌های متنوع موجود چندان دشوار نیست. با انتخاب هاردی مناسب، به سیستم خود سرعت ببخشید و فعالیت‌های موردنظر خود را راحت‌تر از قبل پیش ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا