دامین

نحوه ساخت شناسه ایرنیک و ثبت دامنه ir

دامنه .ir پسوند اختصاصی کشور ایران است و با نام دامنه ملی نیز شناخته می‌شود و هرکسی که بخواهد دامنه ملی کشور ایران (ir) را ثبت کند، باید از طریق وب سایت IRNIC یا کارگزار ثبت دامنه‌های ملی که به آن ایرنیک هم می‌گویند اقدام کند.

برای ثبت دامنه ir باید چه کاری انجام دهم؟

قبل از ثبت دامنه ir باید در سایت IRNIC اقدام به ساخت شناسه ایرنیک نمایید و سپس از طریق همان سایت و یا اردرهاست که دارای نمایندگی ثبت دامنه ir می‌باشد، دامنه مورد نظر خود را ثبت نمایید که ما پیشنهاد می کنیم از روش دوم (یعنی خرید دامنه ir از اردرهاست) استفاده کنید چون هزینه پایین ‌تری برای ثبت دامنه خواهید پرداخت و در صورت بروز هر گونه مشکلی، کارشناسان اردرهاست راهنمای شما خواهند بود.

مرحله اول : ساخت شناسه ایرنیک

برای ساخت شناسه ایرنیک ابتدا به آدرس www.nic.ir مراجعه کنید. سپس در منوی بالای سایت، ماوس را روی مشخصه‌های شناسه برده و روی ساختن شناسه کاربری کلیک کنید. در این صورت صفحه‌ای مشابه تصویر زیر به شما نمایش داده خواهد شد.

شناسه کاربری ایرنیک

با توجه به تصویر بالا بسته به نیاز خود اگر میخواهید برای شخص خودتان یک دامنه ir ثبت کنید در بخش شخص حقیقی روی دکمه تکمیل فرم و دریافت شناسه کلیک نمایید. در غیر اینصورت اگر نیاز به ثبت یک دامنه برای شرکت و سازمان خود با مشخصات حقوقی دارید از بخش شرکت موسسه یا نهاد غیردولتی اقدام به تکمیل فرم و دریافت شناسه نمایید. 
ما در این آموزش به بررسی ساخت شناسه ایرنیک برای اشخاص حقیقی خواهیم پرداخت که در مرحله بعدی با فرم زیر مواجه خواهید شد.
 
ساخت شناسه کاربری ایرنیک
تمامی فیلد‌های درخواستی را با مشخصات خود به صورت دقیق پر نمایید. توجه داشته باشید که در پایین هر فیلد یک مثال قرار داده شده و شما باید فیلد مربوطه را مشابه همان مثال با اطلاعات شخصی خود پر کنید (به زبان فارسی یا انگلیسی مطابق با مثال درج شده)
 

در ادامه برخی از فیلدها را برای درک بهتر توضیح می‌دهیم.

  • پرسش محرمانه: زمانی که رمز عبور خود را برای ورود به سایت ایرنیک فراموش کنید، از طریق سوالی که در این بخش مینویسید به راحتی می‌توانید در صورت نیاز رمز عبور خود را بازیابی نمایید.

توجه: سوال پیش فرض که برای نمونه در اینجا ذکر شده What was the name of your first school است. با انتخاب این گزینه باید نام اولین مدرسه‌ای که در آن درس خواندید را وارد کنید. هر سوالی که انتخاب کردید، متناسب با آن باید پاسخ سوال را در فیلد بعدی، یعنی پاسخ محرمانه وارد کنید.

بنابراین هنگام بازیابی رمز این سوال از شما پرسیده می‌شود که باید پاسخ تعیین شده را وارد کنید. (لطفا با دقت پاسخ محرمانه را انتخاب کنید؛ چون برای تغییر DNS به آن نیاز خواهید داشت)

  • رابط‌های مجاز: این بخش برای کنترل دامنه است. کارهایی مثل تغییر نیم‌سرور دامنه و صاحب امتیاز بودن دامنه توسط این بخش تعیین می‌شود. در صورتی که می‌خواهید تغییر نیم سرور دامنه از طریق وب‌سایت اردرهاست فراهم باشد لازم است که این گزینه را روی آزاد برای نمایندگان فروش قرار دهید.

بعد از تکمیل تمامی موارد روی دکمه بازنگری کلیک کنید تا به مرحله بعدی بروید.

ثبت دامنه ir با شناسه ایرنیک

در این مرحله پس از بررسی اطلاعات درج شده و اطمینان از صحت آن، نام کامل سازنده شناسه را به زبان انگلیسی وارد نموده و سپس کد کپچای تصویری را وارد نموده و در نهایت روی دکمه موافقم دریافت شناسه کلیک کنید.

کلیک روی این گزینه به معنی قبول تمامی شرایط و قوانین ایرنیک می‌باشد. چند لحظه که منتظر بمانید شناسه ساخته شده و با صفحه‌ای مشابه تصویر زیر روبه‌رو خواهید شد.

ساخت شناسه ایرنیک برای دامنه ir

شناسه شما ساخته شد و اکنون قادر به خرید دامنه ir هستید. ضمنا اطلاعات ورود به شناسه ایرنیک از طریق ایمیل برای شما ارسال خواهد شد. وارد ایمیل خود شده و از طریق نام کاربری و رمز عبور ارسال شده از سوی ایرنیک اقدام به ورود به سایت نمایید.

توجه: هنگام خرید دامنه و ثبت آن نیاز به تایید دامنه توسط ایرنیک است، در این فرآیند ممکن است از شما مشخصات هویتی شخصی یا حقوقی دریافت شود. تا زمانی که این مدارک را برای ایرنیک ارسال نکنید دامنه تایید نخواهد شد.

مرحله دوم: ثبت دامنه ir از طریق سایت اردرهاست

مراحل ثبت دامنه از طریق سایت اردرهاست را در ویدئوی زیر ببینید 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا