سرور مجازیسیستم عامل لینوکسسیستم عامل ویندوز

انواع سرور مجازی را در 5 دقیقه بشناسید!

سرورهای مجازی را باید نجات‌دهنده بسیاری از کسب‌و‌کارها و افراد دانست. قابلیت‌های متنوعی که این سرور در اختیار کاربر قرار می‌دهد، افراد زیادی را مجاب به استفاده از این بستر کرده است. اما پیش از هر گونه تصمیم‌گیری در خصوص استفاده از خدمات این سرور، باید با انواع سرور مجازی آشنا شوید.

جالب است بدانید که VPS را می‌توان با توجه به نیازهای خود یا کسب‌و‌کارتان انتخاب کنید. البته اولین گام برای انتخاب درست، آشنایی با قابلیت‌های هر یک از انواع سرورهاست. به همین خاطر در ادامه مطلب قصد داریم انواع VPS‌ها را معرفی کنیم و کاربرد هر یک را شرح دهیم.

انواع سرور مجازیآشنایی با انواع سرور مجازی

سرورهای مجازی را می‌توان به شکل‌های مختلفی دسته‌بندی کرد. با این وجود یکی از اصلی‌ترین سوالاتی که هنگام خرید VPS باید از خود بپرسید این است:

کدام نوع سیستم عامل VPS برای من مناسب است؟

به طور کلی برای سرور مجازی باید 3 سیستم عامل زیر را در نظر گرفت:

  • سیستم عامل ویندوز (The Windows Operating System)
  • سیستم عامل لینوکس (Linux Operating system )
  • سیستم عامل میکروتیک (Microtik Operating system)

انتخاب از میان سیستم عامل‌های فوق به اهداف و نوع فعالیت شما بستگی دارد. هر یک از این سیستم عامل‌ها عملکرد منحصر‌به‌فرد خود را دارند و قابلیت‌های متنوعی را در اختیار شما قرار می‌دهند.

نخستین قدم برای انتخاب سیستم عامل مناسب، شناخت نیازهاست. در ادامه هر یک از این سرورها را مورد بررسی قرار داده و قابلیت‌های هریک را به طور جداگانه مطرح خواهیم کرد.

سیستم عامل ویندوز

انواع سرور مجازیهمه ما به خوبی می‌دانیم که ویندوز یکی از متداول‌ترین و احتمالاً بهترین سیستم عامل VPS به شمار می‌آید. حتی ارائه‌دهندگان خدمات سرور مجازی و هاست نیز این نوع سیستم عامل را به کاربران پیشنهاد می‌دهند.

امکان مدیریت چند رایانه، میزبانی وب‌سایت‌ها، نصب نرم افزارهای مختلف و هزاران فعالیت دیگر به کمک سیستم عامل ویندوز امکان‌پذیر است. البته نسخه Windows Client نیز برای کاربران وجود دارد که این سیستم نیز کاربردهای خاص خود را دارد.

اغلب نیازهای روزانه کسب‌و‌کارها و اشخاص به کمک این سیستم عامل برطرف می‌شود. امکان محدود کردن دسترسی کاربران، مدیریت پروژه‌ها و دسترسی به شبکه‌های مختلف از طریق این سیستم عامل امکان‌پذیر است. نکته جالب در خصوص ویندوز سرور، قابلیت پشتیبانی از دو پردازنده به صورت همزمان است که این قابلیت در Windows Client وجود ندارد.

قابلیت‌های سیستم عامل Windows در یک نگاه

کاربردهای متنوع سیستم عامل ویندوز برای سرور مجازی شامل موارد زیر می‌شود:

  • اجرا و پیاده سازی وب سایت‌ها
  • مناسب برای اجرای سرور VPN
  • مناسب برای اجرای برنامه‌ها و وب سایت‌هایی که باید به طور مداوم آنلاین باشند
  • مناسب برای ذخیره سازی داده‌ها و به روزرسانی
  • جستجو در وب سایت‌ها و غیره

اگر تصور می‌کنید که سیستم عامل ویندوز پاسخگوی نیازهای شما نیست، با ما همراه باشید تا قابلیت‌های سیستم عامل لینوکس را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

سرور مجازی با سیستم عامل لینوکس

Linux نیز از دیگر انواع سرور مجازی به حساب می‌آید. لینوکس یک واحد مرکزی است که کلیه عملکردهای مربوط به سیستم عامل را برعهده دارد. به همین خاطر وقتی صحبت از لینوکس می‌شود، منظور هسته لینوکس است که مدیریت تمام وظایف مربوط به سیستم عامل را برعهده دارد. از جمله عملکردهای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل داده
  • مدیریت و استفاده از حافظه
  • مدیریت سخت افزار

مهم‌ترین ویژگی لینوکس را باید متن باز بودن آن دانست. به همین خاطر است که برنامه‌نویسان این امکان را دارند که آن را توسعه دهند. نکته مهمی که کاربر هنگام انتخاب لینوکس باید به یاد داشته باشید، تسلط بر دستورات SSH و آشنایی با نحوه عملکرد آن است.

قابلیت‌های استثنائی سیستم عامل لینوکس

انواع سرور مجازیاین نوع سیستم عامل برای میزبانی وب سایت‌ها و برنامه‌های تحت وب ایده‌آل است. علاوه بر این اگر تمایل به استفاده از VPN مخصوص را دارید، لینوکس گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

چنانچه وب‌سایت مورد نظر شما به زبان PHP برنامه‌نویسی شده باشد، لینوکس بهترین گزینه برای مدیریت و پیشتیبانی آن است. نصب و اجرای برنامه‌ها روی این سیستم عامل به راحتی امکان‌پذیر خواهد بود.

سایر قابلیت‌های منحصر به فرد این سیستم عامل شامل موارد زیر می‌شود:

  • مناسب برای اجرای سرور بکاپ
  • مناسب برای پیاده سازی VPN
  • مناسب برای استفاده به عنوان سرور ایمیل
  • مناسب برای اجرای وب سایت‌ها و برنامه‌ها
  • مناسب برای تست میزان امنیت

سرور مجازی با سیستم عامل MICROTIK

میکروتیک یک سیستم عامل مبتنی بر لینوکس است و مزایای بی‌شمار آن سبب شده تا در بین کاربران سراسر جهان به محبوبیت بالایی دست پیدا کند. از جمله مزایای این سرور می‌توان به نصب سریع و آسان، ثبات بالا و هزینه مقرون‌به‌صرفه آن اشاره کرد.

این سیستم عامل گزینه‌ای ایده آل برای کاربرانی است که قصد اجرای PPTP و L2TP VPN را دارند.

قابلیت‌های MICROTIK در یک نگاه

  • مناسب برای استفاده به عنوان سرور پراکسی
  • مناسب برای استفاده به عنوان فایروال
  • مناسب برای استفاده به عنوان سرور DHCP
  • قابلیت استفاده به عنوان VPN، مسیریاب و MPLS

کدام گزینه از بین انواع سرور مجازی مناسب ماست؟

انتخاب از بین انواع سیستم عامل‌ها به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. نیازها و مهارت شما در کار کردن با هر یک از انواع این سرورها مهم است. ما سعی کردیم که با پرداختن به قابلیت‌های متنوع انواع سرورها، مقایسه میان آنها را برای شما ساده‌تر کنیم.

ویندوز، لینوکس و میکروتیک سه سیستم عامل پرکاربردی هستند که اغلب افرادی حرفه‌ای ترجیح می‌دهند با این نوع سیستم عامل‌ها کار کنند. با این حال همه چیز به نوع فعالیت شما بستگی دارد.

تصمیم‌گیری نهایی برعهده شماست؛ کدام یک انواع این سیستم عامل‌ها برای شما مناسب‌تر بوده و قابلیت رفع نیازهای شما را دارند؟ با انتخاب بهترین گزینه با خیال راحت کسب‌و‌کار خود را به سمت اهدافتان هدایت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا