سرور مجازی

با سرور مجازی و کاربردهای استثنائی آن آشنا شوید!

واژه سرور مجازی این روزها بیش از هر زمان دیگری به گوش می‌رسد، اما سرور مجازی واقعاً به چه معناست؟ اصلاً این نوع سرور چه کاربردی دارد و چرا نیاز به استفاده از بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود؟

سرور مجازی که به VPS نیز شهرت دارد، به عنوان بخشی از یک سرور اختصاصی شناخته می‌شود. این سرور امکانات متنوعی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و خبر خوش اینجاست که برای بهره‌مندی از این امکانات نیاز به پرداخت هزینه‌های گزاف نخواهید داشت.

به کمک سرور مجازی، دستیابی به دنیایی از امکانات تنها به کمک سیستم در دسترس شما فراهم می‌شود. اگر در رابطه با این سیستم، نحوه عملکرد و کاربرد آن کنجکاو هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید!

556 scaled

سرور مجازی یا VPS چیست؟

پیش از پرداختن به کاربردهای متنوع سرور مجازی، بد نیست با مفهوم این سرور بیشتر آشنا شویم. VPS از عبارت Virtual Private Server برگرفته شده است که به معنای سرور مجازی خصوصی است.

به بیان ساده سرور مجازی، سروری است که منابع سخت افزاری و نرم افزاری را با سیستم عامل‌های مختلف به اشتراک می‌گذارد. محبوبیت این نوع سرور را بیش از هر عامل دیگری باید مدیون هزینه مقرون‌به‌صرفه آن بدانیم.

در حالت ایده‌آل، ویژگی‌های سرور مجازی شباهت زیادی به سرور اختصاصی دارد. نکته مهم اینجاست که برای هر VPS، یک سیستم عامل و نرم افزاری‌های متنوعی تعیین شده است.

امنیت و سیستم‌های امنیتی این نوع سرور تفاوت چندانی با سرور اختصاصی ندارد. سرور مجازی همان سرور اختصاصی است که به کمک راهکارهای مجازی سازی به چند VPS تقسیم شده است. اما مگر این سرور چه خصوصیاتی دارد که تا این حد مورد توجه قرار گرفته است؟

نگاهی به ویژگی‌های سرور مجازی یا VPS

برای درک بهتر کاربردهای این سرور، ابتدا باید بدانیم که سرور مجازی چه ویژگی‌هایی دارد و اصلاً چه امکاناتی را در اختیار ما قرار می‌دهد؟

به کمک VPS فضایی مناسب برای ذخیره اطلاعات به همراه پردازنده‌ای اختصاصی به شما تعلق می‌گیرد. به این ترتیب امکان نصب نرم افزارهای دلخواه خود روی این فضا را خواهید داشت.

با انتخاب یک سرور مجازی، IP اختصاصی به شما تعلق خواهد گرفت که امکان مدیریت سرور از راه دور را فراهم می‌کند. مهم‌ترین خصوصیت این سرور، قابلیت ارتقا آن در لحظه است.

به کمک سرور مجازی، سیستم عامل دلخواه خود را نصب کرده و دسترسی به این سرور را محدود و مدیریت کنید. با برخورداری از فضایی اختصاصی، امکان میزبانی وب سایت‌ها به تعداد نامحدود برای شما فراهم خواهد شد.

اگر در رابطه با کاربردهای اختصاصی VPS کنجکاو هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

با کاربردهای شگفت انگیز سرور مجازی آشنا شوید

هنگامی که صحبت از کاربردها و امکانات می‌شود، VPS حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. کاربردهای متنوع این نوع سرور محدود نیست و با داشتن ایده‌های خلاقانه، می‌توانید نهایت بهره را از این بستر ببرید.

در ادامه برخی از کاربردهای رایج سرور مجازی را معرفی خواهیم کرد.

سرور مجازیمیزبانی ایده‌آل وب‌سایت‌ها

ساده‌ترین کاربرد سرور مجازی را باید امکان میزبانی وب‌سایت‌ها دانست. اگر برای میزبانی اختصاصی وب سایت خود آماده نیستید، VPS بهترین گزینه پیش روی شماست. هاست اشتراکی، سرعت ایده آلی را در اختیار ما قرار نمی‌دهد و حتی امکان استفاده از سیستم عامل مورد نظر خود را نخواهیم داشت.

اما VPS با برخورداری از قابلیت ارتقا جای هیچ گونه نگرانی را باقی نگذاشته است. به کمک این سرور برای جلوگیری از کاهش سرعت سایت در اثر افزایش ترافیک، تنها کافی است که RAM این سرور را ارتقا دهید.

نصب سیستم عامل دلخواه و نرم افزارهای مختلف نیز از دیگر امکانات این بستر به حساب می‌آید.

امکان ارتقا امنیت با تنظیم VPN

سرور مجازینگرانی‌ها بابت امنیت سایبری روز به روز در حال افزایش است، اما شبکه خصوصی مجازی (VPN) یک اتصال ایمن را تضمین می‌کند. به کمک وی پی ان، از حریم خصوصی آنلاین برخوردار خواهید شد. با این حال همه ما به خوبی می‌دانیم که این موضوع تنها مزیت استفاده از VPN نیست.

گاهی دستیابی به برخی از محتواها، ویدیوها و بازی‌های آنلاین به دلایل جغرافیایی یا سیاسی محدود می‌شود. در اینجا با داشتن سرور مجازی، دیگر با محدودیتی مواجه نخواهید بود. شاید این سوال ایجاد شود که استفاده از وی پی ان یا پراکسی های رایگان چه اشکالی دارد؟

مشکل اصلی این نرم افزارها، دسترسی آنها به اطلاعات شخصی شماست که گاهی این اطلاعات در ازای استفاده از وی پی ان در اختیار شخص ثالثی قرار می‌گیرد. بنابراین با استفاده از سرور مجازی، حریم خصوصی خود را حفظ خواهید کرد.

امکان ذخیره داده‌ها و اطلاعات در بستری امن

عکس‌ها، فیلم‌ها، اسناد و هزاران داده دیگر به صورت روزانه به داده‌های قبلی اضافه می‌شوند و در نظر گرفتن فضایی برای ذخیره آنها هر روز دشوارتر از قبل می‌شود. حتی استفاده از USB یا هارد اکسترنال نیز به دلیل احتمال آسیب دیدن، گزینه‌ای مناسب نیستند.

در اینجاست که سرور مجازی یا VPS به کمک کسب‌و‌کارها می‌آید. به کمک این بستر، امکان ذخیره‌سازی فایل‌های مختلف را دارید و در هر جا که باشید به راحتی به این داده‌ها دسترسی خواهید داشت.

به این ترتیب نه تنها در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرده‌اید، بلکه داده‌های اطلاعاتی مهم شما در محلی امن ذخیره می‌شوند.

امکان تهیه نسخه پشتیبان از سایت

اهمیت تهیه نسخه پشتیبان (بکاپ) از اطلاعات سایت بر هیچکس پوشیده نیست. چنانچه سایت شما هک شود یا به طور اتفاقی دیتاهای مهمی را از سایت پاک کنید، با داشتن بکاپ، بازیابی اطلاعات بسیار ساده خواهد بود.

با توجه به اینکه تهیه نسخه پشتیبان، نیاز به فضای زیادی دارد، استفاده از سرور مجازی راه حلی ایده‌آل است. جالب است بدانید که از طریق VPS امکان تنظیم تهیه بکاپ به صورت خودکار نیز وجود دارد. این گزینه به خصوص زمانی که مسئولیت چندین وب‌سایت را برعهده دارید، می‌تواند مفید باشد.

با سرور مجازی به دنیایی از نامحدودها قدم بگذارید

VPS بستری مجازی است که بخشی از یک سرور اختصاصی به حساب می‌آید. هزینه‌های بهره‌مندی از این بستر، در مقایسه با امکاناتی نامحدودی که در اختیار شما قرار می‌گیرد، ناچیز است.

به کمک سرور مجازی به فضایی نسبتاً خصوصی دسترسی خواهید داشت که نصب سیستم عامل یا نرم افزارهای دلخواه امکان‌پذیر است. مهم‌ترین مزیت این بستر، امکان ارتقا آن در هر زمان است. با انتخاب این VPS دیگر محدودیت‌ها حرفی برای گفتن نخواهند داشت.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا